Jepara

Na drie uur in de auto komen we ruim op tijd (4.20 uur Indonesische tijd) aan in Jepara. Het plan is met de boot Siginjai naar Karimunjawa te varen (vertrektijd 7.00 uur). Helaas is het niet mogelijk van te voren kaartjes te bestellen 🙁 . Het loket opende om 5.00 uur. Na een uur in de rij te hebben gestaan, was er nog maar 1 wachtende voor ons… Deze ene wachtende kon nog tickets kopen, maar uiteraard werd daarna voor onze neus het loket dicht gegooid: boot Siginjai was officieel volgeboekt. We moesten maar kijken of er op de volgende boot (Bahari Express: vertrektijd 9.00 uur en twee keer zo duur) nog plaats is, maar dat kon men niet garanderen. Dat blijkt, want zojuist tijdens het schrijven van dit bericht horen we dat de boot van 9.00 uur volgeboekt is en ook de laatste van vandaag (13.00 uur). Maar als we per persoon flink bij betalen bovenop de normale prijs, zou er wellicht toch nog plek voor ons zijn op de laatste boot. Dat ruikt naar corruptie en als we dan toch tegen bijbetaling op een volle boot meemogen, waarom dan pas op die van 13.00 uur en niet meteen op de eerste boot van 7.00 uur of de tweede van 9.00 uur? De logica ontgaat me volkomen. We kunnen Karimunjawa ook niet aan onze neus voorbij laten gaan. De accommodatie die ik heb gehuurd op Karamunjawa is al betaald en kan niet worden geannuleerd. Bovendien zouden we zes uren voor niets in de auto zitten wanneer we nu terug naar huis zouden gaan. Er zit denk ik niets anders op dan flink (bij) te b(et)alen en 5,5 uur te wachten. Wat voel ik me belazerd. Sistem tiketnya sangat menjengkelkan!!! Tim Dondorp

Geplaatst door Godong Indonesie op Donderdag 6 juli 2017