Gilimanuk Ferry Harbour

De overtocht met de veerboot viel reuze mee hoor Jolanda. Je kunt met een gerust hart straks in augustus op de boot stappen. Het is wel even wennen als je van de boot stapt in Gilimanuk (haven Bali). Anders dan we hier in Nederland gewend zijn, is de keluaran (uitgang) namelijk totaal niet duidelijk aangegeven. Het duurde even voor ik uitgevonden had waar ik deze kon vinden. Eenmaal de haven verlaten, werd ik weer overspoeld door taxichauffeurs die heel strategisch waren opgesteld tussen de uitgang van de haven en het busstation in. Hoewel het busstation 3 minuten lopen van de haven was, was het slecht te vinden. Het stond nergens aangegeven en het bevond zich op een onlogische plek. Ik moest naar Denpasar, een rit van minimaal 4 uren. Aanvankelijk had ik getwijfeld om met de taxi te gaan, maar ik had gelezen dat een taxirit 1000.000 IDR tot 1200.000 IDR (65 euro tot 80 euro) zou kosten en een buskaartje voor hetzelfde traject slechts 50.000 IDR (4 euro). Met geweld moest ik mij ontdoen van de vele taxichauffeurs die mij achterna bleven lopen (dat was echt niet leuk) en op de vraag waar het busstation was wilde niemand mij antwoord geven. Gelukkig bood Google maps wederom uitkomst en binnen 20 minuten zat ik in de bus opweg naar Denpasar. Ik had geluk: normaliter gaat de bus in alle tussenliggende plaatsen nog op zoek naar eventuele passagiers, waardoor de bus over dit traject tot wel 8 (!) uren kan doen. Nu had ik echter de laatste bus van de dag en de buschauffeur geloofde niet dat er nog mensen zo laat naar Denpasar zouden vertrekken (de bus was dan ook praktisch leeg). Daarom reed de bus rechtstreeks naar Denpasar. Voor een fractie van de prijs van een taxirit was ik nu praktisch net zo snel in Denpasar. Omdat het cancelen van mijn eerste Balireis mij honderden euro’s zou kunnen kosten (ik wil bij thuiskomst bij mijn annuleringsverzekering nagaan of we hier nog iets van terug kunnen krijgen) heb ik bij het boeken van deze nieuwe reis gekozen voor H-ostel Bali, een goedkopere accomodatie in een goedkopere plaats. Daarvoor moest ik van Denpasar nog naar Kuta, een taxirit van ongeveer 20 minuten. Aanvankelijk was ik van plan om dit via BlueBird taxi te doen, maar bij aankomst in Denpasar werd ik met geweld in een onogelijk oud en vervuild mini taxibusje geduwd. Een prijs werd mij niet genoemd en er was geen meter aanwezig. Zeker na mijn ervaring met de taxichaufeur op vliegveld Semarang, maakte dat mij wantrouwig. Via de MijnBluebird app op mijn telefoon had ik gezien dat de prijs voor een taxirit ongeveer 50.000 IDR (4 euro) zou moeten kosten. Onopgemerkt haalde ik 75.000 IDR (5 euro) onder mijn gordel vandaan en stopte dat in mijn schoudertasje. Ondertussen werd mijn wantrouwen steeds groter want via Google Maps zag ik dat de chauffeur niet rechstreeks naar H-ostel Bali reed, maar kilometers om. Resoluut confronteerde ik de chaufeur hiermee waarna hij zich verontschuldigde door te zeggen dat hij de weg niet wist. Nadat ik hem rechtstreeks naar mijn Hostel navigeerde was ik erg benieuwd naar de prijs. De man durfde 200.000 IDR (13 euro) te vragen. Nou weet ik dat 9 euro te veel betalen helemaal niet het einde van de wereld is en de chauffeur zou het geld ongetwijfeld hard nodig hebben gehad, maar na bijna 30 uur (!) reizen was ik moe en kon ik het gevoel weer ‘getild’ te worden even niet verdragen. Voor mijn doen werd ik ontzettend boos. Ik liet hem zien wat een veel confortabelere BlueBird mij gekost zou hebben en dat ik nog ‘ slechts’ 75.000 IDR in mijn schoudertasje had zitten. Daarnaast maakte ik hem met mijn handen in mijn zij (wat in Indonesie een ongepaste uiting van woede is, let dus op dat je hiermee niet onbedoeld een verkeerd signaal afgeeft als je in Indonesie bent) duidelijk dat ik bereid was geweest hem deze 75.000 IDR te betalen, maar dat hij nu vanwege zijn omwegen genoegen moest nemen met ‘ slechts’ 50.000 IDR. In Azie is het niet gewoon om je boosheid zo overduidelijk te laten blijken. De taxichaufeur was dan ook zo overdonderd, dat hij mijn 50.000 IDR zonder tegenstribbelen aannam. Eindelijk sprak Google Maps de magische woorden: ‘U heeft uw bestemming bereikt. Uw bestemming ligt aan uw linkerkant’. Moe maar voldaan ging ik H-ostel Kuta Bali binnen, een verbouwereerde taxichauffeur achterlatend. Het inchecken verliep lekker vlot en na een heerlijke warme douche viel ik als een blok in mijn tweepersoonsbed in slaap. Aan de rechterkant wel te verstaan; daarmee de ene aanwijzing van Google maps (‘uw bestemming ligt aan de linkerkant’) negerend en de andere (‘probeer om te draaien’) juist van harte opvolgend door me een paar keer lekker om te draaien. Selamat tidur banyak! Tim Dondorp

Geplaatst door Godong Indonesie op Maandag 17 juli 2017